Tekstgrootte
Een leerling leert pas wanneer hij weet wat hij aan het leren is (doel) en wanneer hij het doel bereikt heeft (succescriteria). Het bespreken van leerdoelen en succescriteria met leerlingen en ruimte geven om zelf keuzes te maken, draagt bij aan hogere resultaten.
Leerproces
Op basis van het gesprek over het leerdoel en de succescriteria legt de leerkracht de juiste accenten in de instructie. Daarbij ontvangen leerlingen direct effectieve terugkoppeling. De leerlingen weten beter wat ze leren en worden meer betrokken bij het leerproces.
Leerdoelen
Wij formuleren leerdoelen vanuit de ik-boodschap: ik kan..... een heel getal met een breuk vermenigvuldigen. Dit leerdoel staat op het databord met de succescriteria: de stappen die de leerlingen nodig heeft om tot het juiste antwoord te komen.
Datamuur
Op de datamuur in de klas wordt zichtbaar hoe wij continu verbeteren in kleine stapjes in de richting van het gewenste groepsdoel. Leerkrachten en leerlingen stellen samen het groepsdoel op. Het groepsdoel wordt vertaald naar het individuele kind en de voortgang volgen we op individueel niveau in de leerlingportfolio.